Hur rengör jag min hunds ögon?

Förhindra sjukdommar och förebygg infektion

Din hund har känsliga ögon och behöver din hjälp med att hålla dem rena. Med denna enkla rutin kan du förebygga onödiga infektioner och ögonsjukdomar.

Vissa raser behöver mer omsorg än andra…

Ögonen är känsliga och viktiga för din hunds upplevelse av omvärlden. Att hålla dem friska är centralt, eftersom tillstånd som konjunktivit (en irritation i det tunna skiktet som täcker ögonen), glaukom (ett tillstånd som ökar trycket inuti ögat) eller katarakt (där linsen blir dimmig och försämrar synen) kan utvecklas snabbt om de inte tas om hand.

För våra små vänner med särdrag som korta tårkanaler, såsom Pekingese, Chihuahuas, Mopsar och Franska Bulldoggar, kan lite damm eller smuts lätt ställa till med problem. Likaså kan raser med djupa veck i ansiktet eller de med ett flödande hårprakt (tänk Chow Chow, Pudlar, Bichon Frisé och liknande) behöva lite extra ögonkärlek för att hålla irritation och obehag borta. En daglig rutin för ögonvård bidrar inte bara till din hunds allmänna välbefinnande, utan försäkrar också att dess syn förblir så skarp som möjligt.

För att förhindra att din hunds syn försämras kan du trimma pälsen runt ögonen (detta kan förstås utföras av din veterinär eller hundfrisör). Hår kan orsaka konjuktivit eller sår på hornhinnan och till och med blockera din hunds syn; då kan hunden bli överraskad och känna sig hotad av oväntade smekningar.

För att hålla din hunds syn klar och fri från hinder kan det vara en god idé att försiktigt trimma håret runt ögonen. Detta kan du göra själv eller så kan en professionell, som din veterinär eller en hundfrisör, hjälpa till om det känns klurigt. Ibland kan långt hår nämligen irritera ögonen, leda till ögoninfektioner som konjunktivit eller till och med skymma sikten, vilket kan göra din hund skärrad vid plötslig beröring.

För våra trubbnosiga vänner, som till exempel mopsar och franska bulldoggar, är det extra viktigt att hålla koll på ögonhälsan. Deras unika ansiktsstruktur kan göra dem mer benägna till tillstånd som entropion eller ektropion, där ögonlocken rullar inåt eller utåt, vilket kan orsaka irritation eller ökat tårflöde. I vissa fall kan det behövas en liten kirurgisk justering när hunden blir äldre, för att korrigera ögonlockets position och därmed förbättra komforten och synen.

Hur rengör jag min hunds ögon?

Att ta hand om din hunds ögon kan vara både enkelt och skonsamt med rätt metod. Använd gärna en speciell ögonrengöringslotion avsedd för hundar.

Börja med att placera din hund bekvämt, gärna mellan dina knän för att ge stöd utan att klämma åt för mycket. Det är viktigt att både du och din hund känner er trygga under processen.

Öppna försiktigt hundens ena ögonlock. Om du är högerhänt är det smidigast att använda din vänstra hand för detta. Använd sedan din högra hand för att applicera en skonsam stråle av rengöringslösningen direkt i ögat. Det är en god idé att använda en kompress som är fuktad med lösningen i stället för bomull, för att undvika små fibrer som kan irritera ögat.

När du torkar ögat, börja i hörnet närmast nosen och förflytta dig utåt mot det yttre hörnet. Detta förhindrar att smuts och partiklar dras in mot ögat igen.

Om din hund lider av en infektion är det extra viktigt att försiktigt rengöra bort torkade tårar och smuts innan behandlingen appliceras. Detta gör medicinen mer effektiv. Se till att applicera behandlingen varsamt, utan att flaskan eller pipetten kommer i kontakt med ögat.

Och kom ihåg, en liten belöning efteråt gör underverk för att göra stunden till en positiv upplevelse för din hund!

Att vänja din hund vid dessa stunder av omsorg från tidig ålder är en fördel, och gör att ögonvården kan bli en trygg och regelbunden rutin snarare än ett obehag.

Om du märker avvikande symptom som onormalt utflöde, blod, återkommande smuts, rodnad, att ögat är stängt, eller om din hund visar tecken på smärta, är det viktigt att kontakta din veterinär för råd och eventuell behandling.

Text: Alice Masson, ProVéto Junior Conseil

ProVéto Junior Conseil, en juniorverksamhet vid den Nationella Veterinärskolan I Alfort, vilken är en ideell förening. ProVéto stöds av en kommitté av veterinärer och erkända professorer med tillgång till skolans laboratorier och kliniker. För mer information, besök: https://proveto.net/

Källa: https://www.vetocanis.com/blogs/infos/comment-nettoyer-les-yeux-de-mon-chien