Ta reda på allt om kattänder

Allt om kattens tänder: deras anatomi, vanliga problem och hur man förebygger dem

Tänderna är ett av de områden som inte bör försummas, orala och dentala problem är faktiskt relativt vanligt. För att undvika dessa problem måste du ha viss kunskap om kattens tänder och hur du bäst tar hand om dem. Här får du veta allt du behöver för att ta väl hand om din katts tänder!

Kattens tänder: Hur tar man hand om dem?

Det är viktigt att ta hand om din katts tänder eftersom de, precis som våra tänder, samlar matrester och bakterier. Dessa bildar tandplack, som senare kan bli tandsten. Tyvärr kan bakterier utvecklas där och orsaka olika tillstånd.

Mjölktänder och permanenta tänder: Egenskaper hos kattens tänder

Katter har fyra typer av tänder: framtänder, hörntänder, premolarer och molarer. Eftersom de är köttätare är deras tänder anpassade för att jaga och äta kött.

När det gäller tandsättningens utveckling finns det två stadier: mjölktänder och permanenta tänder.

Mjölktänder

När kattungar föds har de inga tänder. Babytänder börjar komma fram i slutet av den första veckan. Kattungen har fullt utvecklade tänder runt två månaders ålder. En kattunge har 26 tänder: 12 framtänder, 4 hörntänder och 10 premolarer.

• Kattungar från 0 till 2 veckor har inga tänder.
  • Mellan 2 och 3 veckor börjar de första framtänderna dyka upp.
  • Från 3 till 4 veckor utvecklas de återstående framtänderna och hörntänderna.
  • Slutligen, från 4 till 6 veckor, bryter premolarerna igenom.

Permanenta tänder

De permanenta tänderna börjar växa vid cirka tre månaders ålder och anses vara fullt utvecklade vid 6-7 månader. Då har katten:

• 12 framtänder,
  • 4 hörntänder,
  • 10 premolarer,
  • 4 molarer.

Tandproblem hos katter

Flera orala och dentala problem kan förekomma hos katter. Ett känt problem hos människor är hål i tänderna, men detta är mycket sällsynt hos katter. Det finns dock andra vanliga problem som inflammation, infektioner eller tandfrakturer. De två huvudsakliga orala problemen hos katter är parodontal sjukdom och tandresorption.

Parodontal sjukdom

Parodontal sjukdom orsakas av plack som byggs upp och bildar tandsten vid tandköttskanten. Mycket tandsten kan orsaka inflammation i tandköttet, kallat gingivit. Inflammationen känns igen på röda områden längs tandköttet. Utan behandling kan detta leda till att tänderna lossnar eller i värsta fall att infektionen når ben och ligament i munnen. Bakterier kan också sprida sig till andra organ via blodomloppet. Att hålla tänderna rena för att begränsa tandsten är därför viktigt.

Tandresorption

Tandresorption är ett tillstånd som skapar hål vid basen av tänderna och är mycket smärtsamt. Katter uttrycker sällan smärta, men du kan märka svårigheter att äta, dålig andedräkt eller ökad salivproduktion. Orsaken till detta tillstånd är ännu inte känd. Behandlingen vid tandresorption är att dra ut den drabbade tanden.

Andra tandproblem inkluderar:

• Tandsten: Ansamling av mineralavlagringar på tänderna.
  • Gingivit: Inflammation i tandköttet, ofta förknippad med tandstensuppbyggnad.
  • Tandböld: Infektion runt en tand.
  • Tandskada: Progressiv förlust av tandemalj som leder till försvagning och brott på tanden.
  • Kaudal stomatit: Allvarlig inflammation i baksidan av munnen, vilket orsakar intensiv smärta.

Underhåll av kattens tänder

Att underhålla din katts tänder är mycket viktigt för att förhindra orala och dentala problem. Regelbundet underhåll begränsar uppkomsten av tandplack och bildning av tandsten. Detta görs genom att borsta tänderna 2-3 gånger i veckan, eller dagligen för katter som utvecklar tandplack snabbare. Det finns två huvudmetoder för att rengöra din katts tänder:

• Med en speciell tandborste för katter.
  • Med en fingerborste, som är en liten gummitopp med små nubbar som du trär på ditt finger för att borsta kattens tänder.

Det är viktigt att vänja katten vid tandborstning så tidigt som möjligt. Om katten inte tolererar tandborstning kan du använda tandsticks eller tuggbar tandkräm för katter. Rådgör med din veterinär för att hitta den bästa lösningen för din katt, och överväg avkalkning om det är nödvändigt.

Källa: https://vetocanis.com

Dålig andedräkt hos katter: orsaker och lösningar
Hur rengör du din katts öron?